Warning: Use of undefined constant JWPLAYER_FILES_DIR - assumed 'JWPLAYER_FILES_DIR' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /var/www/pemptousia.ge/wp-content/plugins/jw-player-plugin-for-wordpress/framework/LongTailFramework.php on line 230

Warning: Use of undefined constant JWPLAYER_PLUGIN_DIR - assumed 'JWPLAYER_PLUGIN_DIR' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /var/www/pemptousia.ge/wp-content/plugins/jw-player-plugin-for-wordpress/framework/LongTailFramework.php on line 239

Warning: Use of undefined constant JWPLAYER_FILES_DIR - assumed 'JWPLAYER_FILES_DIR' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /var/www/pemptousia.ge/wp-content/plugins/jw-player-plugin-for-wordpress/framework/LongTailFramework.php on line 222
ქრისტეს მიერ სალოსნი, როგორც ასკეტები და საეკლესიო ნიმუშნი | PEMPTOUSIA

ქრისტეს მიერ სალოსნი, როგორც ასკეტები და საეკლესიო ნიმუშნი

6 November 2013

დღეს ვაგრძელებთ არქიმანდრიტ პავლოს პაპადოპულოსის კვლევის გამოქვეყნებას, ქრისტეს მიერ სალოსთა, როგორც საეკლესიო ნიმუშთა ადგილთან დაკავშირებით. შესავალი სიტყვის შემდეგ (http://www.pemptousia.gr/?p=55672), განიხილება სალოსობა, როგორც ასკეტობის განსაკუთრებული სახეობა და მისი სახელწოდების თავდაპირველი წარმომავლობა.

I. „სალოსობა“ და სალოსი წმიდანების ამოცნობა

1. მოღვაწეობის განსაკუთრებული ფორმა

სალოსობა მოღვაწეობის ის განსაკუთრებული ფორმაა, რომელიც უმთავრესად აღმოსავლეთის ეკლესიაში განვითარდა და რომელიც მართლმადიდებლური სულიერი ცხოვრების უეჭველად ერთიან და განუყოფელ ნაწილს წარმოადგენს. მართლმადიდებლური ეკლესიის წმიდათა ცხოვრებებში სალოსები ჰაგიოგრაფიულ „კატეგორიას“ ქმნიან, როგორებიც არიან იერარქები, მოწამეები, ღირსნი და სხვანი. სალოსად ითვლება ის, ვინც ღმრთისაგან მოწოდებულია მორჩილებისათვის და მოციქულის სიტყვების „უკუეთუ ვისმე ბრძენ ჰგონიეს თავი თჳსი თქუენ შორის ამას სოფელსა, სულელ იქმენინ, რაÁთა იყოს იგი ბრძენ“ [კორინთელთა მიმართ I ეპისტ., 3:18] ცხოვრებაში გასატარებლად [1].

Saloi 01

უკვე ჩვენი წელთაღრიცხვის მეორე საუკუნიდან მრავალი ქრისტიანი მისდევს მოღვაწეობის მკაცრ ფორმას, მაშინდელი გახრწნილობისა [2] და დევნის [3] გამო. იმ დროს მოღვაწეობის ძალიან მკაცრი ფორმები გაჩნდა, რომლებსაც მკაცრი ასკეტები [4], განდეგილნი [5], მესვეტენი [6], ხეზე მცხოვრებნი [7] იყენებდნენ. […8]. რა თქმა უნდა არსებობენ ისეთი ასკეტები, რომლებიც სრულ განმარტოებაში ცხოვრობენ უდაბნოში და რომლებიც სრულ ჰარმონიაში თანაცხოვრობენ ცხოველებთან ერთად და ცნობილნი არიან „მწყემსების“ სახელწოდებით [9]. ოღონდ, მოღვაწეობის ამ უკიდურესი ფორმის იშვიათ ფენომენს ეკლესიის მრევლისგან არც სიმპათია და არც გაგება არ დაუმსახურებია, არც საპატიო ადგილი თუ გამართლება არ მოუპოვებია საეკლესიო შეგნებაში [10].

ესკლესიის ისტორიკოსების თანახმად [11], სალოსობის ისეთი ფორმა ჩნდება, როგორიცაა სულელად თავის მოკატუნება (დაახლოებით IV საუკუნე) [12]. სალოსობა ზოგიერთი მონაზვნისათვის ხელოვნური ცხოვრების ერთ-ერთი სახეობა იყო, ვინაიდან, როგორც ეს შესავალში აღვნიშნეთ, ისინი აპათიაში ცხოვრობდნენ, ვინაიდან მრავალი წლის მანძილზე უდაბნოში მოღვაწეობდნენ, მაშინ როცა ძალიან ცოტა ეკუთვნოდა კინოვიურ ცხოვრების სტილს [13].

ასკეტები თუ უდაბნოში მოღვაწეობენ, საზოგადოების საცდურთაგან მოშორებით, სალოსები ადამიანთა შორის, ქალაქებში მოღვაწეობენ. ამიტომაც ალბათ სალოსობა სრულყოფის ურთულეს გზას წარმოადგენს.

2. ეტიმოლოგიური ანალიზი სიტყვებისა „μωρός“ (სულელი), „σαλός“ (სალოსი) და „σαλότητα“ (სალოსობა)

სიტყვა სულელი, ბერძნულად „μωρός“ მომდინარეობს ზმნიდან „μωραίνω“, რაც სულელურად მოქცევას და ლაპარაკს, გამოსულელებას ნიშნავს [14]. ძველ ბერძნულ ენაში ტერმინი „სულელი“ „μωρός“ (სისულელე უთანაბრდება უგნურებას, დაუფიქრებლობას) [15] წინ უსწრებს ტერმინს სალოსი „σαλός“, რომელიც თავდაპირველად არ გამოიყენებოდა და არც ახალ აღთქმაში არ არის ნახსენები. კორინთელთა მიმართ პირველ ეპისტოლეში [16] ჩვენ ვხვდებით სულელობის „μωρία“ ცნების ფართო გააზრებას, რაც ქრისტეს მადლს უერთდება, „ანუ არა განაცოფა ღმერთმან სიბძნე იგი ამის სოფლისაÁ? […] ჩუენ სულელ ქრისტესთვის, […] რამეთუ სულელი იგი ღმრთისაÁ უბრძნეს კაცთა არს“ [17], „რამეთუ სიბრძნე ამის სოფლისაÁ სიცოფე არს წინაშე ღმრთისა“ [18]. რაც ნიშნავს: ვიქცევი ვითარცა სულელი, ვჩანვარ როგორც სულელი [19]. შემდგომში სულიერ საყრდენად სწორედ ამ სულელობას ეძიებდნენ წმიდა სალოსები, რათა თავისებურად გამოეხატათ გადარჩენისა და სიწმიდის შეუთავსებლობა.

ძველ აღთქმაში ვხედავთ, რომ „ქრისტეს მიერ სალოსის“ წინამორბედნი არიან ძველი აღთქმის წინასწარმეტყველები, რომლებიც უფლის ბაგეები იყვნენ, რომელთაც ღმრთიური ნებისადმი დაჩლუნგებული ხალხის ყურადღება უნდა მიეპყროთ [20]. მიუხედავად ყოვლისა, ტერმინი „სულელი“ „μωρός“ იშვიათად გვხვდება. ისაია წინასწარმეტყველთან ეს სიტყვა ზმნის „μωρεύω“ -ს სახით გვხვდება: „ვინ სხუამან განქარვნა სასწაულნი მუცლითმეზღაპრეთანი და მისნობანი გულითგამონი? მიმაქცეველმან ცნობილთამან მართლუკუნ და განზრახვისა მათისა სულელმყოფელმან“ [ისაია 44,25] [21]. ჩვეულებისამებრ სიტყვა „სულელის“ („μωρός“) ნაცვლად გამოიყენება სიტყვა „დაუფიქრებელი, განუსჯელი“ („άφρων“) [22]. ამის საწინააღდეგოდ, ახალ აღთქმაში სიტყვა „სულელი“ „μωρός“ [23] ძალზე ხშირად გამოიყენება მთაზე ქადაგებისას [24], „სახლის მაშენებელთა“ [25] და ათი ქალწულის [26] იგავებში.

ტერმინი სალოსი („σαλός“) პირველად წმიდა პალადიოსის „ლავსაიკონში“ გვხვდება, ერთი მონაზვნის ისტორიის აღწერისას, რომელიც თავს გიჟად და ეშმაკეულად აჩვენებდა [27]. ბერძნული სიტყვების „სალოსი“ („σαλός“) და „სალოსობა“ („σαλότητα“) ეტიმოლოგიისას გარკვეულწილად დაბნეულობა შეინიშნება. არსებობს ერთი ვარაუდი, რომ ეს სიტყვა კორინთელთა მიმართ პირველი ეპისტოლის სირიული თარგმანიდან წარმოიშვა. პროფესორ ქრ. სტამულისის თანახმად: „თუკი ეს ვარაუდი სწორია, გამოთქმა ქრისტეს მიერ სალოსი სირიაში დაბადებულა და მისი სულიერი მოძღვარი პავლე მოციქულია“ [28]. პროფესორ მამა ტ. სპიდლიკის (T. Spidlik) თანახმად [29] ეს სიტყვა სირიული სიტყვიდან Sakhla (სახლა) მომდინარეობს, რომელიც ბერძნულ სიტყვას „სულელი“ („μωρός“) შეესაბამება. იმავე წყაროზე დაყრდნობით გვეძლევა ამ სიტყვის ეტიმოლოგიის შესაძლო ვარიანტი ბერძნული ტერმინიდან „სალოსი“ („σάλος“), რაც ქმედებას, აღელვებას ნიშნავს [30].

პროფესორ ლ. რაიდენის (L.Ryden) მოსაზრების თანახმად სიტყვა „სალოსის“ („σαλός“) ეტიმოლოგია ეჭვებს ბადებს. ხსენებული პროფესორი გამორიცხავს ამ სიტყვის წარმოშობას სირიული სიტყვიდან Sakhla (სახლა) და ამტკიცებს, რომ მას ეგვიპტის ისტორიაში აქვს ფესვები [31]. ჯ. სტავარდი (J. Staward) შემდეგ ინფორმაციას გვაწვდის: „ეგვიპტის უდაბნო მე-4-ე საუკუნეში იმ ტრადიციის დაბადების ადგილია, რომელიც სიგიჟეს კონკრეტულ მოწოდებად და სულიწმიდის საჩუქრად ხედავს“ [32].

ბერძნული ენის ლექსიკონში ტერმინი „სალოსი“ („σαλός“) ეტიმოლოგიურად მომდინარეობს ბერძნული ზმნიდან „σαλεύω“, რაც ნიშნავს მოძრაობას, შეძვრას და ვმოძრაობ, ვღელავ, ვფორიაქობ, რაიმეს ვაკეთებ, რომ ადგილიდან დავძრა რაიმე, ე.ი. შევარყიო, გავაქანო აქეთ-იქით, გადავხარო [33]. ზმნა „σαλεύω“-დან არის ნაწარმოები ტერმინი „σαλεία“, რაც აღელვებას, ღელვას, ფორიაქს და არამდგრად მოქმედებას ნიშნავს. შერმოჩენილია „σαλεύω“ ზმნის მეორე ფორმა, ზმნა „σαλόω-ῶ“ და „σαλέω-ῶ“, რომელიც ყოველთვის მსგავსი მნიშნველობით გამოიყენება [34]. მაშასადამე, სიტყვა „სალოსი“ („σαλός“) აღნიშნავს ისეთ ადამიანს, ვისაც მშფოთვარე გონება აქვს, ასევე სულელს, ბრიყვს, უგნურს, მაშინ როცა „სალოსობა“ („σαλότητα“) აფორიაქებულ სულიერ მდგომარეობას, სისულელესა და სიბრიყვეს ნიშნავს. ამგვარად დასტურდება ის მოსაზრება, რომ ტერმინი „სალოსი“ („σαλός“) შესაძლოა ბერძნული წარმომავლობის იყოს.

გამოყენებული მასალა:

[1] Α΄ Κορ. 3, 18.

[2] Αναφέρει ο άγ. Κύριλλος Ιεροσολύμων ότι μερικοί από τους ακροατές του προσέφευγαν στο χριστιανικό βάπτισμα όχι με αγνά κίνητρα, αλλά με ιδιοτελείς σκοπούς. Βλ. ΚΥΡΙΛΛΟΣ ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΩΝ, Προκατήχησης, 5, PG 33, 341C.

[3] Βλ. ΜΑΡΤΙΝΗ ΠΑΝ., Ο σαλός Αγ. Ανδρέας και η σαλότητα στην Ορθόδοξη Εκκλησία, ο.π., σ. 13.

[4]  Μ. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ, Βίος καὶ πολιτεία τοῦ οσίου ΑντωνίουΒΕΠΕΣ 33, σσ. 18-19 και 35, σ. 236. Επίσης, ΠΑΛΛΑΔΙΟΥ, ΛαυσαϊκόνΒίος του αββά Ώρ, κεφ. 9, PG 34, στ. 1027 και Περί Σισιννίου, κεφ. 89, στ. 1212.

[5].ΙΩΑΝΝΟΥ ΜΟΣΧΟΥ, ΛειμώνPG 87γ, 2864-2865.

[6] ΘΕΟΔΟΡΥΤΟΥ ΚΥΡΟΥ, Φιλόθεος Ιστορία, κεφ. 25, Ασκλίπιος, PG 82, στ. 1473.

[7] «Ἦν δὲ Θεσσαλονικεύς ὁ γέρων καὶ διηγήσατο ἡμῖν, λέγων ὅτι ἐν τῇ χώρᾳ μου ἔξωθεν τοῦ τείχους τῆς πόλεως, ὡς ἀπό σταδίων τριῶν, ἔγκλειστος ἦν, τῷ μὲν γένει Μεσοποταμινός, τῷ ὀνόματι Δαβίδ, ἐνάρετος πάνυ καὶ ἐλεήμων καὶ ἐγκρατευτής». ΙΩΑΝΝΟΥ ΜΟΣΧΟΥ, ΛειμώνPG 87γ, στ. 2921.

[8] ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, PG 136, 241. Βλ. επίσης, ΓΚΟΡΑΪΝΩΦ ΕΙΡ., Οι διά Χριστόν Σαλοί, ο.π., σ. 29.

[9] ΘΕΟΔΟΡΥΤΟΥ ΚΥΡΟΥ, Φιλόθεος Ιστορία, κεφ. 18, Ευσέβιος, PG 82, στ. 1428, ΙΩΑΝΝΟΥ ΜΟΣΧΟΥ, ΛειμώνPG 87γ, στ. 3028. Βλ. επίσης, PG 146, 1236. Επίσης και ο Ευάγριος στην Ιστορία του μιλά για γυρολόγους, για τους «βοσκούς» που περιέτρεχαν τα βουνά και τις ερήμους, δίχως καταλύματα και δίχως ψημένη τροφή. Βλ. ΓΚΟΡΑΪΝΩΦ ΕΙΡ., Οι διά Χριστόν Σαλοί, ο.π., σ. 27.

[10] ΝΙΚΗΦΟΡΟΥ ΚΑΛΛΙΣΤΟΥ, Εκκλησιαστική Ιστορία, Βιβλ. 14, κεφ. 50, PG 146, 1235.

[11] «Περί τῶν ἐξ ἐρήμου ἀπερχομένων μοναχῶν καὶ ὑποκρινομένων σαλότητα ἐν τῷ κόσμῳ». ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΥ ΜΟΝΑΧΟΥ (Ιορδανίτου), Βίος και πολιτεία του οσίου πατρός ημών Ανδρέου του δία Χριστόν σαλού, Ιεροσόλυμα 1912, Πρόλογος σ. 5. Βλ. επίσης, ΕΥΑΓΡΙΟΥ, Εκκλησιαστική Ιστορία, βιβλ. 4, κεφ. 34, Περί Συμεών μοναχού του δια Χριστόν σαλού, PG 86, 2764. ΝΙΚΗΦΟΡΟΥ ΚΑΛΛΙΣΤΟΥ, Εκκλησιαστική Ιστορία, βιβλ.17, κεφ. 22, περί Ιωάννου και Συμεών του δια Χριστόν σαλού, PG 147, στ. 273.

[12] Βλ. ΜΑΡΤΙΝΗ ΠΑΝ., Ο σαλός Αγ. Ανδρέας και η σαλότητα στην Ορθόδοξη Εκκλησία, ο.π., σ. 13. Αναφορά περί σαλών ή μεμονωμένων πράξεών τους, γίνεται και στην Ασκητική Γραμματεία. Βλ. ΠΑΛΛΑΔΙΟΥ, Λαυσαϊκή Ιστορία, ΙΩ. ΜΟΣΧΟΥ,Λειμών ή Λειμωνάριον και ΙΩΑΝΝΟΥ ΣΙΝΑΪΤΟΥ, Κλίμαξ.

[13] ΕΥΑΓΡΙΟΥ ΣΧΟΛΑΣΤΙΚΟΥ, Ἐκκλησιαστική Ἱστορία, τ. Α΄, κα΄, PG 86B΄, στ. 2480C- 2481B. Βλ. επίσης, ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ (Μητροπ, Τρίκκης και Σταγών), Ανατολικός Ορθόδοξος Μοναχισμός κατά τα πατερικά κείμενα, ο.π., σ. 513.

[14] Liddell & Scott, Μέγα Λεξικόν της Ελληνικής Γλώσσης, τόμ. 3ος, ἔκδ. Ανέστη Κωνσταντινίδου, Αθήναι 1904, σ. 205. Βλ. επίσης, ΜΑΡΤΙΝΗ ΠΑΝ., Ο σαλός Αγ. Ανδρέας και η σαλότητα στην Ορθόδοξη Εκκλησία, ο.π., σ. 15.

[15] Liddell & Scott, Μέγα Λεξικόν της Ελληνικής Γλώσσης, τόμ. 3ος, ο.π., σ. 206.

[16] Ο Ιω. Χρυσόστομος μας πληροφορεί πως ο Παύλος λόγω της υπερηφάνειας και υψηλοφροσύνης κάποιων χριστιανών της Κορίνθου που καμάρωναν για την κοσμική τους σοφία, αναγκάστηκε να συνειδητοποιήσει καλά ότι Κορίνθιοι έπεσαν σε πειρασμό να κρίνουν τον κηρυττόμενο Χριστό με κοσμικά και όχι με πνευματικά κριτήρια. Έτσι τους προτρέπει να γίνουν μωροί για τη ζωή αυτή, γιατί μόνο τότε μας δίδεται η αληθινή σοφία. και γίνεται μωρός δια τον κόσμο αυτός που περιφρονεί τη σοφία του κόσμου. Βλ. ΙΩ. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ, Ομιλία εἰς την Α᾽ προς Κορινθίους 10, 1,PG 61, 81- 82.

[17] Α΄ Κορ. 1, 20-25.

[18] Α΄ Κορ. 3, 19.

[19] Βλ. Μεταπτυχιακή εργασία ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ (ΝΑΑΜΑΝ) ΑΝΤΡΑ (πρεσβυτέρου),Δόγμα και ήθος στους βίους των διά Χριστόν σαλών, Θεσσαλονίκη 2010, σ. 14.

[20] Βλ. ΓΚΟΡΑΪΝΩΦ ΕΙΡ., Οι διά Χριστόν Σαλοί, ο.π., 16. Βλ. επίσης, ΠΕΤΡΙΔΗ ΙΚ.,Εμπαίζοντες «Ημείς μωροί διά Χριστόν…», έκδ. Μορφή εκδοθήτω, Αθήνα 2008, σ. 10.

[21] Ησ. 44, 25.

[22] Παρ. 1, 22 και 10, 1. Σειρ. 22, 13 και Ψαλμ. 13, 1.

[23] Συνώνυμοι όροι που επίσης βρίσκονται στην Κ. Διαθήκη είναι «άφρων» (Λκ. 12, 20) και «νήπιος» ή «νήποιοι» (Μθ. 11, 25 και Λκ. 10, 21). Βλ. επίσης Λεξικό Βιβλικής Θεολογίας όπου: «Είναι μωρία να στηρίζεται κανείς στον πλούτο όπως ο άφρων πλούσιος της παραβολής (Λκ. 12, 20). Είναι μωρία να μην ανταποκρίνεται κανείς στις προσκλήσεις του Θεού, όπως οι μωρές παρθένες (Μθ. 25, 1-13) ή να προσπαθεί να τις παραποιήσει, όπως οι Φαρισαίοι (Μθ. 23, 17). Πρβλ. . ΜΑΡΤΙΝΗ ΠΑΝ., Ο σαλός Αγ. Ανδρέας και η σαλότητα στην Ορθόδοξη Εκκλησία, ο.π., σ. 16.

[24] Μθ. 5, 13 και Λκ. 13, 34: «ἐὰν δὲ τὸ ἅλας μωρανθῇ,»

[25] Μθ. 7, 26: «καὶ μὴ ποιῶν αὐτοὺς ὁμοιωθήσεται ἀνδρὶ μωρῷ».

[26] Μθ. 25, 1-13.

[27] ΠΑΛΛΑΔΙΟΥ, Περί της υποκρινομένης μωρίανΛαυσαϊκή Ιστορία, κεφ. ΜΑ΄, PG 34, στ. 1106, Περί Πιτηρούν, στ. 1107. Σε μεταγενέστερες πηγές μερικές φορές ταυτίζεται με την αγία Ισιδώρα (1 Μαΐου). Βλ. VOGT KARI, «La monial folle du monastère des Tabbenésiotes, Une interpretation du chapitre 34 de l᾽Historia Lausiaca de Pellade», Symbolae Osloenses 62, (1987), σελ. 95 – 108.

[28] ΣΤΑΜΟΥΛΗ ΧΡ., “Σαλοί καὶ ψευδοσαλοί στὴν Ορθόδοξη αγιολογία”, Γρηγόριος Παλαμάς, τευχ. 721. Θεσ/νίκη 1990, σ. 113 κ. εξ.

[29] SPIDLIK Τ., Fous pour le Christ en Orient, Dict. Spirituel, tom. V (Paris 1963), p.753.

[30] Βλ. ΜΑΡΤΙΝΗ ΠΑΝ., Ο σαλός Άγ. Ανδρέας και η σαλότητα στην Ορθόδοξη Εκκλησία, ο.π., σ. 14.

[31] RYDEN L., The Holly fool, The Byzantine saint, London 1981, p. 107. Πρβλ. ΜΑΡΤΙΝΗ ΠΑΝ., Ο σαλός Άγ. Ανδρέας και η σαλότητα στην Ορθόδοξη Εκκλησία, ο.π., σσ. 14-15.

[32] SAWARD J., Perfect Fools, Folly for Christ᾽s sake in Catholic and Orthodox Spirituality, Oxford University press, 1980, p. 14.

[33] Liddell & Scott, Μέγα Λεξικόν της Ελληνικής Γλώσσης, τόμ. 4ος, ἔκδ. Ανέστη Κωνσταντινίδου, Αθήναι 1904, σ. 34.

[34] ΣΚΑΡΛΑΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΟΥ, Λεξικόν τῆς Ελληνικῆς Γλώσσας, (Εν Αθήναις 1852), σ. 1249. Επίσης ΒΟΓΙΑΤΖΗ Δ., Αναλυτικόν Λεξικόν ρημάτων καὶ ονομάτων, τόμ. 3ος, Αθήναι 1975, σ. 219.

შინაარსი
სანიშნეები